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Creation and emergence in Gen 2–3

Olric de Gelis
In this article, the author examines the part played by the theory of emergence (man’s autochthony) in the narrative of Gn 2 and 3. Drawing on paleoanthropological and anthropological studies on the subject, he shows how the biblical narrative reworks this tradition and brings the question of otherness to the fore within a theory that privileges the theme of the same. Adam’s relationship with the ‘adâmâh, the fertile soil from which he sprang, is thus seen as the site of an “anthropology of the earth” that blossoms into an ethic of justice and charity.

L’imposante publication de l’anthropologue et préhistorien Jean-Loïc Le Quellec, La caverne originelle (2022) a de quoi susciter l’intérêt des théologiens et des biblistes, tout autant que des historiens de la religion1. Certes, le livre traite d’une problématique qui peut sembler étrangère à la préoccupation ordinaire des études sacrées ; elle est pourtant d’un intérêt indéniable. Il s’agit ici d’interprétation de l’art pariétal, de ces figures peintes sur les parois de grottes durant le Paléolithique supérieur (comme à Lascaux). Par elle-même, l’ampleur des espaces temporels qui nous séparent de ces réalisations rupestres dit tout des difficultés qui assaillent le préhistorien-interprète, puisqu’on s’accorde à dire qu’elles auraient été réalisées dans une fourchette de temps située entre 40 000 ans et 15 000 ans avant notre ère ; et…

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NRT is a quarterly journal published by a group of Theology professors, under the supervision of the Society of Jesus in Brussels.

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