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Hassidism and Magic. Philosophical and Theological Elements

Antoine Guggenheim
Hassidism organises the religious society of Jewish people within the triptych : mystical narratives, practical or magical rituals, communities whose centre is the hassid (the devout man). In spite of its ambiguities and limits, this movement has helped Judaism to enter the difficult and fruitful period of European modernity. It has prepared new religious resources which can be mobilised to invent a Jewish and Christian way of living and witnessing to God in a secularised and globalized world.

À l’occasion d’un cours de quatre ans, donné dans le cadre de la section « Judaïsme » du Collège des Bernardins à Paris et intitulé « Pour une théologie chrétienne du judaïsme », j’ai observé comment judaïsme et christianisme s’interrogeaient sans cesse, mutuellement, dans l’histoire1. J’ai vérifié aussi ce que regrettait Louis Bouyer : les catholiques, qui reprochent aux protestants de négliger la tradition chrétienne pour lire les Écritures, ignorent la tradition vivante du judaïsme, pourtant inséparable de la leur et si précieuse pour en comprendre les enjeux. Comme des chercheurs, bien plus savants que moi, le montrent aujourd’hui, la relation théologique du judaïsme et du christianisme au long des siècles est dissymétrique, mais mutuelle2.

Il est ainsi intéressant de se pencher sur le Hassidisme qui a bénéficié, depuis cent ans,…

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NRT is a quarterly journal published by a group of Theology professors, under the supervision of the Society of Jesus in Brussels.

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