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The “I” of the Spiritual Exercises or the Grammar of the Singular in Ignatius of Loyola

Moïsa Leleu f.m.j.
What happens to the hermeneutical process of the appropriation of the meaning of the Scriptures in the Spiritual Exercises of Saint Ignatius of Loyola? A literal analysis of the Exercises reveals the importance of the place of the “I” in the language of the Exercises. Appropriation can then be understood as the capacity for the “I” of the exerciser to engage in a personal, singular response to the word that God addresses to him and that he receives through the mediation of the Spiritual Exercises. This is a hermeneutical posture whose ecclesial significance should be highlighted.

Le petit livret ignatien des Exercices Spirituels promeut une manière organisée « d’examiner sa conscience, de méditer, de contempler, de prier », visant à « chercher et trouver la volonté divine dans la disposition de sa vie en vue du salut de son âme » (Exercices Spirituels 1)1. Le présupposé d’une telle démarche est donc que la conscience personnelle, la subjectivité, est à même de se déterminer pour Dieu, avec l’aide de l’Esprit Saint. Bien que dépositaire d’un héritage culturel médiéval, Ignace de Loyola est bien l’homme d’une époque nouvelle, fortement caractérisée par l’émergence de la conscience individuelle, pour laquelle il devient de plus en plus évident que l’individu est le sujet de sa propre liberté. Dès lors, le point de rencontre entre l’homme et Dieu n’est plus seulement la foi collective, ou son expression liturgique,…

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NRT is a quarterly journal published by a group of Theology professors, under the supervision of the Society of Jesus in Brussels.

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