Do not follow this hidden link or you will be blocked from this website !

Man and woman in the sacrament of marriage. Overcoming the opposition between pastoral and doctrinal

Alain Mattheeuws s.j.
To overcome the temptation to oppose pastoral accompaniment and doctrinal determination, one should remember that the sacrament of marriage has many doctrinal, moral and pastoral implications, especially with regard to sexual alterity. A reminder of the meanings of marriage (goods, ends, gifts) sheds light on the doctrinal development in history. The pastoral/doctrinal tension can thus be thought of from the theology of the gifts of marriage in its continuity with earlier doctrines.

Dans le domaine des sacrements et le plus souvent de la théologie morale, le pasteur – prêtre ou laïc – constate distorsions, tensions, oppositions entre divers langages… et parfois avis opposés. Pour ce qui est du mariage, le plus souvent il semble, soit que la réalité pastorale ne correspond pas à la vérité du sacrement que l’on prépare avec des futurs époux, soit que la cohérence doctrinale et la beauté de ce qui est présenté à vivre de tel ou tel aspect de la foi ne peut pas rejoindre la réalité culturelle, sociale et morale des chrétiens qui sont accompagnés. Le hiatus entre ce que nous voulons faire et ce que nous faisons apparaît régulièrement dans la rencontre avec les baptisés et met mal à l’aise les pasteurs, leurs collaborateurs et les catéchistes ou les rend incapables de construire l’unité entre la parole et la vie des…

newsletter


the journal


NRT is a quarterly journal published by a group of Theology professors, under the supervision of the Society of Jesus in Brussels.

contact


Nouvelle revue théologique
Boulevard Saint-Michel, 24
1040 Bruxelles, Belgium
Tél. +32 (0)2 739 34 80